Selectează o Pagină

Putere și imaginație. Studii de politică și literatură

Autor:



32,00 lei



Cod ProdusCS00231
ISBN978-606-537-143-9
Nr. pagini264
Nr. planșe0
Format13 x 20 cm

Email
Categorii: , Etichetă:

Descriere

Leonidas Donskis a realizat o explorare originală a imagi­nației politice care este eficientă în ceea ce privește subiectul, mitul, narațiunea și limbajul și prezintă punți de legătură cu teoria socială, ideologia politică, gândirea utopică și paradigma cultu­rală. Această legătură între produsele imaginației și valo­rile sociale face din acest volum o contribuție binevenită la dome­niul tot mai amplu al esteticii. Volumul reprezintă totodată o contribuție valoroasă în ceea ce privește conștiința politică. Dacă nu dorim să înțelegem cum acționează politica în viziunea și practica politică, atunci vom rămâne vulnerabili în fața victimizării prin manipularea imaginației.
Robert Ginsberg, Director, Centrul Internațional al Artelor, Științelor Umaniste și de Cercetare a Valorilor
În zilele noastre, a avea o naraţiune istorico-politică înseamnă a avea o politică viabilă, mai degrabă decât tactici travestite în politică. Politica devine imposibilă fără o poveste, în forma unei intrigi convingătoare sau a unei viziuni inspira­toare. Acelaşi lucru se aplică literaturii bune. Când o metodă dă greş în demersul nostru erudit, sau când noi dăm greş faţă de metodă, apelăm la o poveste – faptul seamănă foarte mult a Umberto Eco. Acolo unde limbajul savant eşuează, ficţiunea devine o modalitate de ieşire din necaz printr-o interpretare a lumii din jurul nostru.
Amuzant este că politica nu funcţionează fără poveştile noastre. Aceasta înseamnă că politica modernă are nevoie de științele umaniste mult mai mult decât ar bănui politicienii. Fără relatările de călătorie, umor, râs, avertizare şi moralizare, conceptele politice tind să devină pustii. Pe bună dreptate observa, la un moment dat, Karl Marx, că a învăţat mai multe despre viaţa economică şi politică a secolului al nouăsprezecelea din romanele lui Honoré de Balzac decât de la toţi economiştii epocii puşi laolaltă.

***

…literatura clasică ne permite mai mult decât orice altceva studiul imaginației morale moderne și înțelegerea naturii tensiunii dintre valoare și adevăr. Același lucru se aplică literaturii moderne care ar putea fi bine definită drept câmpul de confruntare dintre noțiuni opuse asupra lumii și umanității.
…Imaginația morală modernă constituie un model simbolic pentru seturi de concepte și intuiții etice, valori și atitudini morale, memorii și sentimente colective și reprezentări și imagini ale sinelui și ale alterității în cadrul cărora încercăm să ne explicăm pe noi înșine și lumea din jurul nostru.
Niciun text academic din domeniul teoriei politice sau al științei politice în general nu va putea vreodată să înlocuiască piesele și sonetele lui Shakespeare, comediile lui Machiavelli, jurnalele de călătorie ale lui Daniel Defoe, maximele filozofice ale lui Voltaire sau fabulele lui Orwell. Lecțiile lor politice sau morale sunt cruciale acum când politicile în sens clasic sunt aproape anihilate de birocrația modernă cu nenumăratele sale politici tehnice, când tehnocrația își asumă cu mândrie rolul de democrație și când politicile de putere brutale, fanatismul, bigotismul și lașitatea se deghizează în lupta pentru pace și demnitate umană, jucând un rol sinistru în lumea contemporană.
Aceasta ne permite să presupunem cu certitudine că ideile și preocupările morale ale marilor scriitori nu vor deveni niciodată desuete atâta vreme cât este avută în vedere capacitatea literaturii de a adresa întrebări critice, de a arunca mai multă lumină sau de a afecta politicile debreiate.

Leonidas Donskis

Teza fundamentală a operei de față este aceea că literatura clasică oferă o cheie mai adecvată pentru înțelegerea structurii și a schimbării din societatea umană decât o fac operele de filozofie politică. Leonidas Donskis explorează legătura dintre valorile sociale ale unei epoci istorice și operele literare semnificative, descoperind o foarte apropiată intercorelare între acestea. Autorul conchide cu îndreptățire:
Abordarea pe care Leonidas Donskis o oferă subiectului este una care combină teme și metode de cercetare specifice istoriei culturii și ideilor cu cele ale esteticii. Autorul realizează o analiză pătrunzătoare a unor sentimente umane pe care le-am putea denumi plenare sau extreme, precum ar fi ura. Așa cum remarca unul dintre exegeții cei mai remarcabili ai operei donskiene, Robert Ginsberg, printre cele mai interesante idei enunțate de autor în această lucrare este aceea că ura stă în centrul distopiilor literare și al sistemelor politice opresive sub formă de ură de sine, ură față de alții sau ură față de umanitate, în general. Deși autorul ne poartă până în adâncurile nebănuite ale imaginației destructive, acesta ne transmite și un mesaj pozitiv, acela că până și în regimurile cele mai opresive și mai dornice să distrugă și să pervertească personalitatea umană, demnitatea individului nu a putut fi anihilată și aceasta a ieșit la lumină în momentele de cumpănă contribuind la eșecul acestor mari utopii.
Nu mai este, cred, cazul să mai subliniez valoarea și importanța acestei opere pentru societatea românească de astăzi, puternic divizată, aflată în fața unor întrebări fundamentale cu privire la valori, spirit democratic, europenism și spirit național etc. Sunt convins că publicarea acestei cărți va contribui la găsirea unor posibile răspunsuri de către fiecare cititor român în parte.

Silviu Miloiu

Cuprins

Download (PDF, 117KB)

Cuvânt înainte Robert Ginsberg

Download (PDF, 111KB)

Cuvânt înainte pentru cititorul român de Leonidas Donskis

Download (PDF, 151KB)